آب مقطر
نوشته شده توسط : فروش سولفات آلومینیوم

آب مقطر چیست ؟ 

مشخصات محصول آب مقطر :

  • نام شیمیایی : آب مقطر.
  • اسامی مترادف با آب مقطر : آب دیونیزه ، آب مقطر خالص.
  • گرید محصول : 1. آب مقطر صنعتی.
  • خلوص : آب مقطر خالص.
  • شکل ظاهری : آب زلال شفاف.

معرفی آب مقطر

آب مقطر از جمله مهم ترین حلالی است که در صنعت ، آزمایشگاه ، مراکز داروسازی استفاده می شود. آب طبیعی معمولا دارای نمک های محلول است آب معمولا در هنگام عبور از محیط های گوناگون به خصوص محیط های آهکی مقداری از کربنات ها را در خود حل میکند که این کربنات ها همراه یونهایی مثل کلسیم ، منیزیم و ... باعث ایجاد سختی موقت می شود که با جوشاندن از بین می رود. البته یونهای منیزیم و کلسیم و سایر یون های فلزی ایجاد سختی دائم می‌کنند. 
سختی آب باعث رسوب کردن صابون در آب می شود.
به همین دلیلی بهترین آب برای استفاده در صنعت آب بدون یون می باشد اما تهیه آب هزینه های بالایی دارد. بنابراین در اکثر واحد های صنعتی و آزمایشگاهی از آب مقطر استفاده می شود.
آب طبیعی معمولا از دو جز تشکیل شده است : 
1. قسمت حلال ( آب )
2. قسمت مواد حل شده ( انواع نمک ها و یون ها) در اثر حرارت آب بخار شده و نمک های موجود در آب باقی می مانند اگر بخار آب را سرد کنیم بخار مجدد به آب تبدیل شده و آب مقطر بدست می آید.
خواص آب مقطر : وجود ناخالصی ها در آب باعص ایجاد رسوب در دستگاه های حرارتی و دیگ بخار می شود و این عمل طول عمر دستگاه را کاهش می دهد. همچنین بخاری که از آب های ناخالص تولید می شود دارای کیفیتی پایین می باشد برای مثال سیلیس همراه بخار خارج شده و در اثر سرد شدن روی توربین رسوب می کند.

ریخچه آب مقطر :

تاریخچه استفاده از آب مقطر به 200 سال پس از میلاد مسیح بر می گردد که برای تهیه آب نوشیدنی در زمان های کم آبی و خشکسالی ، از تقطیر آب دریا استفاده می کردند.

نوع دیگری از آب که در آزمایشگاه ها به کار برده می شود ، آب دیونیزه می باشد. تفاوت آب مقطر و آب دیونیزه در درصد خلوص آنها می باشد آب مقطر را به وسیله دستگاه های معمولی آب مقطرگیری تهیه می کنند و این آب توسط شیلنگی از دستگاه خارج می شود و در ظرف استریل جمع آوری می شود و بدین صورت آب مقطری که فاقد املاح نمکی است به دست می آید اما آب دیونیزه درجه خلوص بالاتری نسبت به آب مقطر داردو برای تهیه آن از دستگاه دیونایزر استفاده می کنند

موارد مصرف و کاربرد آب مقطر :

1. جهت استفاده های حساس نظير استفاده در کوره های القايی ، کاربردهای شستشو و آبکاری قطعات فلزی ، مصارف داروسازی ، استفاده در آزمايشگاه های طبی ، استفاده در بيمارستان ها ، آندايزينگ آلومينيوم ، استفاده در آزمايشگاه های فنی و خدماتی ، کاربردهای حساس نظامی - صنعتی از قبيل انرژی اتمی ، کاربردهای حساس صنعتی و ...
2. جهت استفاده در سيستم خنک کاری برخی کوره ها ، استفاده در آزمايشگاه های طبی ، انجام واکنش های شيميايي صنعتی ، استفاده در بيمارستان ها ، کاربردهای شستشو و آبکاری قطعات فلزی ، توليد مواد شيميايي که در توليد آنها آب استفاده می شود ، استفاده در آزمايشگاه های فنی ، استفاده در آزمايشگاه های دانشگاه ها ، کاربردهای مختلف صنعتی و ...
3. جهت انجام واکنش های شيميايي صنعتی ، شستشوی قطعات حساس پس از توليد ، استفاده در سيستم خنک کاری ماشين آلات صنعتی که در اثر کار کردن داغ می شود ، توليد مواد شيميايي که در توليد آنها آب استفاده می شود ، استفاده در آزمايشگاه های دانشگاه ها ، کاربردهای غير حساس صنعتی و ...
از جمله مصارف دیگر : 
1. تولید آب اسید : برای تولید آب اسید از

2. در صنعت طلا سازی

 

روش تولید آب مقطر :

روش های مختلف برای تولید آب مقطر وجود دارد :

  1. جوشاندن و تقطیر کردن
  2. عبور آب از روی رزین
  3. تصفیه به وسیله فیلترهای اسمز معکوس و نانو فیلتر ( از طریق دستگاه )

آب مقطر تولیدی شرکت کیمیا تهران اسید به روش سوم تولید می شود.

  • طرز تهیه و تقطیر آب مقطر :
    1. دیگ را تا سه چهارم حجم آن از آب معمولی (آب جاری یا آب چشمه) پر کنید. 
    2. درب دیگ را بسته و لوله پلاستیکی را روی زائده سوپاپ دیگ سوار کنید و آنرا کاملا آب بندی کنید که بخار از آن خارج نشود.
    3. منبع حرارت را روشن کنید (گاز بهترین است).
    4. لوله 150 سانتیمتری پلاستیک را به سر لوله مسی یا استیل وصل کرده و لوله 100 سانتیمتری را نیز به انتهای لوله مارپیچ محکم کنید.
    5. لوله مارپیچ را در سینک ظرفشویی قرار داده و راه خروج آب ظرفشویی را ببندید.
    6. شیر آب را باز کنید تا لوله مارپیچ کاملا زیر آب بماند.
    7. سر خروجی لوله پلاستیک را درون طرف تمیز وارد کرده و با گیره محکم کنید که دستتان آزاد باشد.
    8. با دقت مواظب لوله پلاستیک باشید که پیچ خوردگی یا انسداد نداشته باشد و عمل عرقگیری با اشکال مواجه نشود.
    9. مواظب درجه حرارت دیگ باشید و دایم آنرا کنترل کنید. 
    10. درجه حرارت حدود 95 درجه سانتیگراد
  •  بسته بندی آب مقطر :

    آب مقطر در گالن های 20 لیتری ، بشکه های 220 لیتری و تانکرهای 1000 لیتری موجود می باشد.

  • آب مقطر چیست, فروش آب مقطر, آب مقطر دوبار تصفیه, آب دیونیزه, آب مقطر صنعتی, آب مقطر چه نوع آبی است, تولید آب مقطر, فروش آب مقطر صنعتی, تفاوت آب مقطر و آب دیونیزه, آب مقطر 20 لیتری, آب مقطر 220 لیتری, آب مقطر 1000 لیتری, قیمت آب مقطر, تهیه آب دیونیزه, عرضه

     

     

    آب مقطر یا آب چکیده آبی است که ناخالصی آن به شیوه تقطیر گرفته شده باشد. در این شیوه آب را جوشانده و بخار آب را به ظروف دیگری انتقال می‌دهند. دمای جوش در آب چکیده پایین‌تر از آب معمولی است.

    روش های مختلفی برای تولید آب مقطر وجود دارد:

    ۱- جوشاندن و تقطیر کردن

    ۲- عبور آب از روی رزین

    ۳- تصفیه بوسیله فیلترهای اسمز معکوس و نانو فیلتر

    البته می توان روش های بالا را با هم و یا جدا از هم استفاده نمود.

    آب مقطر در باتری اسیدی مورد استفاده اتومبیل‌ها و کامیون‌ها استفاده می‌شود.

    نکته‌ها

    ۱- نکته موجود در روش جوشاندن و تقطیر این است که در حجم های بالا کار چندان به صرفه ای نیست و همچنین آب بدست آمده در این روش درجه خلوص بالایی ندارد و املاح همراه با بخار تقطیر می شود . برای راندمان بیشتر در روش تقطیر باید فشار هوا را کمتر و دما را بیشتر کرد که این کار باعث زودتر به جوش آمدن آب می شود. باید این نکته را در نظر داشت که نا خالصی ها باعث ایجاد رسوب میشود.

    ۲- در روش عبور از رزین این نکته مد نظر است که رزین خود نیاز به احیا دارد و این کار نیاز به دقت دارد . و مدت زمان احیا سازی رزین را از دو روش دستی و دیجیتالی بدست میآورند روش دیجیتالی : میدانید که ناخالصی در آب باعث ایجاد رسانایی می شود. با توجه به این موضوع دستگاه های محاسبه اتوماتیک ساخته می شود . روش آزمایشگاهی : با چند بار آزمایش و گرفتن درصد خطا با شرایط محیطی این زمان مشخص میشود.

    ۳- در روش تصفیه بوسیله فیلترهای اسمز معکوس و نانو فیلتر آب را تحت فشار به پشت نانو فیلتر ها می فرستند و از طرف دیگر آب مقطر بدست می آید . این تکنولوژی به لطف نانو فیلتر ها و اندازهٔ ذرات مولکول های آب امکان پذیر می شود. نانو فیلتر ها دارای سوراخهای ریزی هستند که مولکولهای آب از آن رد می شوند اما دیگر ناخالصی ها گذر نمی‌کنند. با این تکنولوژی می توان آب دریا را آشامیدنی کرد.

    ویژگی های شیمیایی و فیزیکی

    - pH آب مقطر خنثی و در حدود 7 می‌باشد.

    - رسانایی ویژه آب مقطر (عکس مقاومت) بسیار کم است. زیرا رسانایی الکتریکی آب با انحلال نمک ها در آن افزایش می‌یابد.

    - دمای جوش آن به دلیل خالص بودن پایین تر از آب ‌های طبیعی می‌باشد.

    - به علت عدم وجود مواد محلول، خاصیت خورندگی ندارد.

    - آب مقطر همانند آب معمولی، نوشیدنی مطلوب و گوارایی نیست و طعم خود را به دلیل حذف یون های موجود، از دست داده است.

    روش های تهیه آب مقطر

    سیستم های تصفیه آب

    تصفیه آب  (Water Purification)‏، به فرآیندهایی گفته می‌شود که طی آن مواد شیمیایی نامطلوب، آلاینده‌های بیولوژیکی، جامدات معلق و گازها از آب آلوده حذف می‌شوند، تا قابل آشامیدن یا مصرف کشاورزی گردد. به طور کلی روش‌های مورد استفاده عبارتند از فرآیندهای فیزیکی مانند فیلتراسیون، تقطیر  و فرآیندهای زیستی مانند  فیلترهای شنی  و فرایندهای شیمیایی مانند  ازناسیون ،  استفاده از تابش الکترومغناطیسی مانند اشعه ماوراء بنفش .

    فرآیند  تصفیه آب  ممکن است به کاهش غلظت ذرات معلق یا ذرات محلول در آب از جمله ذرات معلق ، انگل ها ، باکتری ها ، جلبک ها ، ویروس ها ، قارچ ها و طیف وسیعی از مواد محلول و ذرات معلق موجود در آب منجر شود.

    تاريخچه :

    آب مقطر

    حتماً همه شما تا کنون اسم آب مقطر را شنیده اید و یا شاید حتی کار کردن با آن را در آزمایشگاه تجربه کرده اید، ولی آیا تاکنون از خود پرسیده اید که واقعا آب مقطر چیست و چگونه تهیه می شود و با آب معمولی چه تفاوتی دارد؟ آیا تاکنون این سوال برای شما پیش آمده است چرا در آزمایش ها از آب مقطر استفاده می کنیم؟ ما در اینجا قصد داریم شما را با پاسخ این پرسش آشنا سازیم.

    آب چکیده یا "آب مقطر"، آبی است که بسیاری از ناخالصی های آن به شیوه تقطیر گرفته شده باشد. همان گونه که می دانید آب دارای املاح و یون هایی است که به طور طبیعی در آن یافت می شود که با سختی موقت و دایم شناخته شده می ‌باشند. برای تهیه آب مقطر، آب را جوشانده و بخار آب را به ظروف دیگری انتقال می‌دهند. اگر بخار آب حاصل را سرد کنیم بخار به مایع تبدیل شده و آب مقطر به دست می‌آید. با تکرار تقطیر می‌توان آب مقطر با خواص بهتری را به دست آورد.

    تاریخچه استفاده از آب مقطر به 200 سال پس از میلاد مسیح بر می گردد که برای تهیه آب نوشیدنی در زمان های کم آبی و خشکسالی، از تقطیر آب دریا استفاده می کردند.

    نوع دیگری از آب که در آزمایشگاه ها به کار برده می شود، آب دیونیزه (یون زدایی) می باشد. تفاوت آب مقطر و آب دیونیزه در درصد خلوص آنها می باشد آب مقطر را به وسیله دستگاه های معمولی آب مقطرگیری قبلا توضیح داده شد تهیه می ‌کنند و این آب توسط شیلنگی از دستگاه خارج می شود و در ظرف استریل جمع آوری می شود و بدین صورت آب مقطری که فاقد املاح نمکی است به دست می آید، اما، آب دیونیزه درجه خلوص بالاتری نسبت به آب مقطر دارد و برای تهیه آن از دستگاه دیونایزر (یون زدا) استفاده می ‌کنند که دارای ستون هایی از رزین با بارهای مثبت و منفی است، که یون های مثبت و منفی آب توسط این رزین ها گرفته می شود. به علت گران بودن تهیه آب دیونیزه، از این آب در واکنش های بسیار مهم و حساس استفاده می شود.

    در آزمایشگاه برای استفاده از آب مقطر از وسیله ای به نام "پی ست" استفاده می ‌شود. از آب مقطر در آزمایشگاه به عنوان حلال، به عنوان ماده اولیه برای شرکت در واکنش های شیمیایی، به عنوان ماده واسطه برای خارج کردن مواد ناخواسته و به عنوان بستر یا محیط واکنش استفاده می شود.

    pH آب مقطر خنثی و در حدود 7 می‌باشد. رسانایی ویژه آن (عکس مقاومت) بسیار کم می‌باشد. زیرا رسانایی الکتریکی آب با انحلال نمک ها در آن افزایش می‌یابد. دمای جوش آن پایین تر از آب ‌های طبیعی می‌باشد و به علت عدم وجود مواد محلول، خاصیت خورندگی ندارد. با رسوب کربنات ها، سولفات ها و نیترات ها و سایر یون‌های محلول در آب، دیگ بخار پس از مدتی جرم و رسوب گرفته و باید تمیز شود.

    همچنین ضروری است گفته شود که آب مقطر همانند آب معمولی، نوشیدنی مطلوب و گوارایی نیست و طعم خود را به دلیل حذف یون های موجود، از دست داده است.

    آب مقطر یا آب چکیده آبی است که ناخالصی آن به شیوه تقطیر گرفته شده باشد. در این شیوه آب را جوشانده و بخار آب را به ظروف دیگری انتقال می‌دهند. دمای جوش در آب چکیده پایین‌تر از آب معمولی است.

    روش های مختلفی برای تولید آب مقطر وجود دارد:

    ۱- جوشاندن و تقطیر کردن

    ۲- عبور آب از روی رزین

    ۳- تصفیه بوسیله فیلترهای اسمز معکوس و نانو فیلتر

    البته می توان روش های بالا را با هم و یا جدا از هم استفاده نمود.

    آب مقطر در باتری اسیدی مورد استفاده اتومبیل‌ها و کامیون‌ها استفاده می‌شود.

    ۱- نکته موجود در روش جوشاندن و تقطیر این است که در حجم های بالا کار چندان به صرفه ای نیست و همچنین آب بدست آمده در این روش درجه خلوص بالایی ندارد و املاح همراه با بخار تقطیر می شود . برای راند و ماند بیشتر در روش تقطیر باید فشار هوا را کمتر و دما را بیشتر کرد که این کار باعث زودتر به جوش آمدن آب می شود. باید این نکته را در نظر داشت که نا خالصی ها باعث ایجاد رسوب میشود.

    ۲- در روش عبور از رزین این نکته مد نظر است که رزین خود نیاز به احیا دارد و این کار نیاز به دقت دارد . و مدت زمان احیا سازی رزین را از دو روش دستی و دیجیتالی بدست میآورند روش دیجیتالی : میدانید که ناخالصی در آب باعث ایجاد رسانایی می شود. با توجه به این موضوع دستگاه های محاسبه اتوماتیک ساخته    می شود . روش آزمایشگاهی : با چند بار آزمایش و گرفتن درصد خطا با شرایط محیطی این زمان مشخص میشود.

    ۳- در روش تصفیه بوسیله فیلترهای اسمز معکوس و نانو فیلتر آب را تحت فشار به پشت نانو فیلتر ها می فرستند و از طرف دیگر آب مقطر بدست می آید . این تکنولوژی به لطف نانو فیلتر ها و اندازه ذرات مولکول های آب امکان پذیر می شود. نانو فیلتر ها دارای سوراخهای ریزی هستند که مولکولهای آب از آن رد می شوند اما دیگر ناخالصی ها گذر نمی‌کنند. با این تکنولوژی می توان آب دریا را آشامیدنی کرد.

     

     تعریف دیونیزه به بیان ساده یعنی حذف یون. آبی که کلیه یون‌های آن حذف‌ شده باشد را آب دیونیزه یا آب مقطر می‌گویند.

    اسامی مترادف آب مقطر:

    1. آب دیونیزه (Deionization)                      

    2. آب DI

    3. آب دمین (آب DM)

    4. Demineralization

    آب حلال بسیار خوبی  است. آب هنگام عبور از بستر‌های مختلف، مخصوصا زمین‌های آهکی، آنیون‌ها و کاتیونهای بستر (مثل کربناتها کلسیم ، منیزیم سولفات، نیترات، کلر، آهن، سیلیس و . . . ) را حل نموده وسبب افزایش ناخالصی می‌گردد.

    وجود ناخالصیها در آب باعث ایجاد رسوب در دستگاههای برودتی و حرارتی و در نهایت باعث کاهش عمر دستگاه می‌گردد. بخاری که از آبهای ناخالص تولید می‌شود دارای کیفیت بسیار پایینی می‌باشد. ناخالصی در آب سبب می‌گردد در آزمایشگاه‌ها  محلول های ساخته شده ، نتیجه درستی نشان ندهند.کیفت نامرغوب آب اثر نامطلوبی برآزمایشها دارد. سیلیس همراه بخار خارج شده و در اثر سرد شدن روی پره‌های توربین رسوب می‌کند. خوردگی بویلرها و تأسیسات حرارتی و لوله‌ها ، اتلاف موتد شیمیایی و باقی گذاشتن لکه روی محصولات غذایی و نساجی از عوارض دیگر آبهای ناخالص می‌باشد. بهترین آب در صنعت و آب برای آزمایشگاه، آب بدون یون است. اما هزینه تولید آب بدون یون بسیاربالاست.

    نگهدای آب DM  (آب مقطر) باعث افت کیفیت آن می‌گردد.آب DI (آب مقطر) نگهدار می‌تواند با جذب CO2 هوا منجر به تغییر pH  و همچنین رشد میکروبها گردد. آلودگی میکروبی آب مقطر باعث افزایش مواد آلی آب به طبع تغییر کیفیت  می شود.

    یون ها، اتم ها یا مولکول های باردار موجود در آب هستند که فقط بار منفی یا فقط بار مثبت دارند. برای بسیاری از کاربردهای که از آب به عنوان یک شستشو یا مواد تشکیل دهنده استفاده می کنند، این یون ها، ناخالصی محسوب می گردند و باید از آب حذف شوند. یون با بار مثبت به نام "کاتیونه" و یون های با بار منفی "آنیون" نامیده می شوند. 

     آنیون‌ها و کاتیون‌های عمده در آب به شرح زیر می‌باشند:

    کاتیونها:

    کلسیم (Ca ++)   

    منیزیم (Mg ++)  

    آهن (Fe + + +)   

    منگنز (Mn + +)  

    سدیم (Na +)     

    هیدروژن (H +)   

    آنیونهای:

    کلریدها (Cl-)

    سولفات (SO4--)

    نیترات (NO3-)

    کربناتها (CO3--)

    سیلیکا (SiO2-)

    هیدروکسیل (OH-)

     روش تولید آب مقطر:

    رزین ماده ای بود که از زمانهایی پیشین جهت تامین آب با املاح بسیار پایین مورد استفاده قرار می گرفت و اکنون  تکنولوژی اسمز معکوس به دلایل زیادی جای رزین را گرفته و یا مکمل آن شده است. ریور اسمز با کاربری آسان و عدم نیاز به احیا و همچنین عمر طولانی تر نسبت به مخازن رزین کاتیونی، آنیونی و میکس بد در عرصه کنونی جایگاه ویژه ای دارد. آب مقطرساز به روش آر او با ابعاد فیزیکی بسیار کوچکتری نسبت به تصفیه آبهای رزینی در ابعاد بزرگتر از توانایی بیشتری بر خوردار است. در سیستم آب مقطر ساز اسمزمعکوس می توان مقدار تی دی اس (TDS املاح کل) را تنظیم نمود. 
    در سیستمهای ترکیبی اسمز - رزین می توان به فواصل زمانی طولانی‌تر احیا در نهایت عمر بالاتر رزین دست یافت.

    دستگاه‌های آب مقطرساز دو غشاء (ممبران / ممبران)، سیستم های کامل اسمز معکوس با دو بار تصفیه و با توان تولید آب در دبی های مختلف قابل ارائه می باشند.

    این دستگاه‌ها به دلیل برخورداری از تکنولوژی دو غشاء اسمز معکوس، قادر به حذف بسیار مناسب مواد غیر آلی حل شده، مواد آلی حل شده، وآلاینده‌های میکروبیولوژیکی می باشند.

    آب بعد از عبور از غشاء اسمزمعکوس برای رسیدن به درجه خلوص مورد نیاز باید وارد غشاء دوم گردد تا درجه خلوص آب به بالا ترین میزان با هدایت الکتریکی بسیار مناسب برای موارد خاص برسد. طراحی آمیخته به دو دهه تجربه سبب، تولید دستگاهی با صرفه جویی مناسب آب گردیده است.

    آب مقطر چیست ؟

     

    شرکت بازرگانی کیمیا تهران اسید تولید کننده آب مقطر در بسته بندی های متنوع با بهترین کیفیت و نازلترین قیمت و قابلیت ارسال به تمامی نقاط ایران


     

    آبی که ناخالصی های موجود در آن با روش تقطیر گرفته شده است. در این روش آب را جوشانده و بخار حاصل از جوشیدن آب را به ظرف دیگری منتقل می کنند. دمای جوش در آبی که مجموع بخارات بوده پایین تر از آب معمولی می باشد. مسئله مهم در روش تقطیر این است که در حجم های بالا کار مقرون بصرفه نمی باشد و همچنین آب حاصل در این روش درجه خلوص بالایی ندارد و املاح موجود در آب همراه بخار تقطیر شده برای حل این مشکل بایستی فشار هوا را کم کرده و دما را بالا برده که این عمل باعث زودتر جوش آمدن آب می شود. باید به این نکته بسیار توجه نمود که ناخالصی های موجود در آب موجوب تولید رسوب می شود.

    خواص شیمیایی و فیزیکی آب مقطر

    PH آب مقطر خنثی و در حدود 7 می باشد.

    رسانایی ویژه آب مقطر بسیار کم است. زیرا رسانایی الکتریکی آب با انحلال نمک ها در آن افزایش می یابد.

    دمای جوش آن به دلیل خالص بودن پایین تر از آب های طبیعی می باشد.

    به علت عدم وجود ناخالصی ها خاصیت خورندگی ندارد.

    آب مقطر به گوارایی آب شرب معمولی نمی باشد، به دلیل حذف یون های موجود

     


    کلمات کلیدی

    آب مقطر چیست - فروش آب مقطر - آب مقطر دو بار تصفیه - آب دیونیزه چیست - آب مقطر چه نوع آبی است - تولید آب مقطر - فروش آب مقطر صنعتی -تفاوت آب مقطر و آب دیونیزه - آب مقطر 20 لیتری - آب مقطر 220 لیتری - آب مقطر 1000 لیتری -قیمت آب مقطر -تهیه آب دیونیزه - عرضه آب مقطر به سراسر کشور -آب مقطر کیمیا تهران اسید - موارد مصرف و کاربرد آب مقطر - تفاوت آب مقطر و آب معمولی - آب چکیده - آب مقطر ph - آب مقطر زلال - آب دیونیزه شده - آب مقطر دیونیزه - آب دیونیزه ph - آب مقطر دو بار تصفیه

     
     


    - امروزه در بسیاری از کشورهای پیشرفته از آب خالص روزانه استفاده می شود اما متأسفانه در کشور ما شناخت کافی نسبت به این نعمت وجود ندارد و این محصول را با آب جوشیده ی سرد شده و یا آب برفک یخچال و جدیداً با آب خروجی از کولرهای گازی یکی می دانند که هر یک از موارد ذکر شده ویژگی خاص خود را داشته که به هیچ وجه با آب مقطر که توسط سیستم RO تهیه می شود قابل مقایسه نمی باشد .

    - واحد تولید مَه آب برای اولین بار سعی در معرفی و کاربردهای آب خالص به هموطنان گرامی دارد تا بتوانند در منازل بیشترین استفاده از این محصول را داشته باشند .

    موارد بهداشتی :


    - شستشوی دست و صورت جهت پاکیزگی منافذ و نرمی پوست، پاک نمودن مواد آرایشی از صورت، شستشوی تجهیزات آرایشی (شانه، قیچی و ...) استفاده جهت ریمل های خشک شده، استفاده از یخ تهیه شده از آب خالص جهت رفع چین و چروک صورت .


    شستشوی البسه ظریف و گران قیمت - البسه نوزاد و کودکان- البسه زیر :


    - این نوع البسه که چندان چرک نمی باشند را با آب خالص (کمی گرم شده) و مقداری مایع دستشویی درون تشت قرار داده و پس از گذشت 20 الی 30 دقیقه، با دست لباس را چنگ بزنید و سپس با آب خالص آبکشی کنید و یا  می توانید در ابتدا با آب شهر شستشو را انجام داده و در پایان با آب خالص آبکشی کنید تا مواد شیمیایی پاک کننده، کاملاً از البسه جدا شده و البسه شما عمر بیشتری کنند.

    - این نحوه شستشو باعث صرفه جویی در مصرف برق، آب و کار کرد کمتر ماشین لباسشویی می شود .

    پاک نمودن سطوح :


    - با نم دار نمودن یک پارچه لطیف و بدون پرز مثل دستمال عینک با آب مقطر (آب خالص) می توان سطوح بسیاری را پاک و تمیز نمود که به مواردی اشاره می گردد :
    صفحه و بدنه موبایل، مانیتور، LCD، LED، کیبورد، کیس کامپیوتر، لپ تاپ، لوازم خانگی، گوشی تلفن، ظروف کریستال، زیور آلات، هدهای لیزری، لنز و بدنه دوربین های عکاسی- فیلمبردار و شکاری، مبلمان، کیف و کفش چرم، فرش، شیشه، آینه، شیرآلات بهداشتی، بدنه اتومبیل و ... (لازم به توضیح است اسپری های پاک کننده حساسیت زا بوده و ایجاد آلرژی در ریه می نمایند).

    - تهیه قهوه اسپرسو و دم کردن زعفران

    دیگر موارد مصرف آب خالص:

    - اتوکلاو، اتو بخار خانگی و صنعتی، بخار شور، بخور سرد و گرم و بخور سرد و گرم و بخور سرد برای پرندگان گرمسیری، آبیاری بعضی از گیاهان آپارتمانی مثل کاکتوس، سیلویا، ونوس حشره خوار و ... ، اسپری بر روی برگ تمامی گیاهان آپارتمانی، شستشوی قطعات حساس، رقیق نمودن، محلول ها، ساخت کرم های گیاهی و شیمیایی، رنگ رزی پارچه، سیستم های خنک کننده، آبکاری طلا و پلاستیک، شیشه شور، رادیاتور و باتری اتومبیل و ....

    بخور سرد و گرم :

    - به دلیل وجود املاح، استفاده از آب شهر در دستگاه های بخور سرد و گرم مناسب نمی باشد بخصوص در دستگاه بخور سرد به دلیل دارا بودن سیستم آلتراسونیک تمامی مولوکول های آب و املاح وارد فضای اتاق شده و مناسب تنفس نمی باشد. در صورت استفاده از آب مقطر مَه آب، فقط مولوکول های آب وارد فضا شده و هوای بسیار مفرح و سبک بوجود می آید که مناسب برای پوست نیز می باشد.


    ((پیشنهاد می گردد جهت اطمینان بیشتر، قبل از استفاده از آب مقطر با پزشک مجرب مشورت نمایید))

    رادیاتور اتومبیل :


    - استفاده از آب معمولی که دارای املاح می باشد برای اتومبیل مناسب نیست زیرا املاح آب در مجاری آب بدنه ی موتور و لوله های رادیاتور رسوب می نمایند و رسوبات عایق بوده و جلوگیری از انتقال حرارت از بدنه ی موتور به آب در گردش می نماید. در این صورت گرمای بدنه موتور و به دنبال آن دمای روغن موتور افزایش می یابد و روغن کاری قطعات داخل موتور به خوبی انجام نمی شود و نتیجتاً فرسایش قطعات موتور را به همراه خواهد داشت. (دمای روغن موتور بسیار مهم می باشد. در بعضی اتومبیل ها رادیاتور مخصوص روغن تعبیه گردیده که دمای روغن کنترل می شود).

    - همچنین گرفتگی لوله های رادیاتور آب باعث کاهش عملکرد رادیاتور و کاهش حجم آب در گردش گردیده و نتیجتاً باعث جوش آوردن آب می شود.

    - باتری اتومبیل : با توجه به اطلاعات ذکر شده، استفاده از آب مقطر مَه آب بدون املاح تأثیر بسزایی جهت عمر باتری و عملکرد آن دارد.

     


    - امروزه در بسیاری از کشورهای پیشرفته از آب خالص روزانه استفاده می شود اما متأسفانه در کشور ما شناخت کافی نسبت به این نعمت وجود ندارد و این محصول را با آب جوشیده ی سرد شده و یا آب برفک یخچال و جدیداً با آب خروجی از کولرهای گازی یکی می دانند که هر یک از موارد ذکر شده ویژگی خاص خود را داشته که به هیچ وجه با آب مقطر که توسط سیستم RO تهیه می شود قابل مقایسه نمی باشد .

    - واحد تولید مَه آب برای اولین بار سعی در معرفی و کاربردهای آب خالص به هموطنان گرامی دارد تا بتوانند در منازل بیشترین استفاده از این محصول را داشته باشند .

    موارد بهداشتی :


    - شستشوی دست و صورت جهت پاکیزگی منافذ و نرمی پوست، پاک نمودن مواد آرایشی از صورت، شستشوی تجهیزات آرایشی (شانه، قیچی و ...) استفاده جهت ریمل های خشک شده، استفاده از یخ تهیه شده از آب خالص جهت رفع چین و چروک صورت .


    شستشوی البسه ظریف و گران قیمت - البسه نوزاد و کودکان- البسه زیر :


    - این نوع البسه که چندان چرک نمی باشند را با آب خالص (کمی گرم شده) و مقداری مایع دستشویی درون تشت قرار داده و پس از گذشت 20 الی 30 دقیقه، با دست لباس را چنگ بزنید و سپس با آب خالص آبکشی کنید و یا  می توانید در ابتدا با آب شهر شستشو را انجام داده و در پایان با آب خالص آبکشی کنید تا مواد شیمیایی پاک کننده، کاملاً از البسه جدا شده و البسه شما عمر بیشتری کنند.

    - این نحوه شستشو باعث صرفه جویی در مصرف برق، آب و کار کرد کمتر ماشین لباسشویی می شود .

    پاک نمودن سطوح :


    - با نم دار نمودن یک پارچه لطیف و بدون پرز مثل دستمال عینک با آب مقطر (آب خالص) می توان سطوح بسیاری را پاک و تمیز نمود که به مواردی اشاره می گردد :
    صفحه و بدنه موبایل، مانیتور، LCD، LED، کیبورد، کیس کامپیوتر، لپ تاپ، لوازم خانگی، گوشی تلفن، ظروف کریستال، زیور آلات، هدهای لیزری، لنز و بدنه دوربین های عکاسی- فیلمبردار و شکاری، مبلمان، کیف و کفش چرم، فرش، شیشه، آینه، شیرآلات بهداشتی، بدنه اتومبیل و ... (لازم به توضیح است اسپری های پاک کننده حساسیت زا بوده و ایجاد آلرژی در ریه می نمایند).

    - تهیه قهوه اسپرسو و دم کردن زعفران

    دیگر موارد مصرف آب خالص:

    - اتوکلاو، اتو بخار خانگی و صنعتی، بخار شور، بخور سرد و گرم و بخور سرد و گرم و بخور سرد برای پرندگان گرمسیری، آبیاری بعضی از گیاهان آپارتمانی مثل کاکتوس، سیلویا، ونوس حشره خوار و ... ، اسپری بر روی برگ تمامی گیاهان آپارتمانی، شستشوی قطعات حساس، رقیق نمودن، محلول ها، ساخت کرم های گیاهی و شیمیایی، رنگ رزی پارچه، سیستم های خنک کننده، آبکاری طلا و پلاستیک، شیشه شور، رادیاتور و باتری اتومبیل و ....

    بخور سرد و گرم :

    - به دلیل وجود املاح، استفاده از آب شهر در دستگاه های بخور سرد و گرم مناسب نمی باشد بخصوص در دستگاه بخور سرد به دلیل دارا بودن سیستم آلتراسونیک تمامی مولوکول های آب و املاح وارد فضای اتاق شده و مناسب تنفس نمی باشد. در صورت استفاده از آب مقطر مَه آب، فقط مولوکول های آب وارد فضا شده و هوای بسیار مفرح و سبک بوجود می آید که مناسب برای پوست نیز می باشد.


    ((پیشنهاد می گردد جهت اطمینان بیشتر، قبل از استفاده از آب مقطر با پزشک مجرب مشورت نمایید))

    رادیاتور اتومبیل :


    - استفاده از آب معمولی که دارای املاح می باشد برای اتومبیل مناسب نیست زیرا املاح آب در مجاری آب بدنه ی موتور و لوله های رادیاتور رسوب می نمایند و رسوبات عایق بوده و جلوگیری از انتقال حرارت از بدنه ی موتور به آب در گردش می نماید. در این صورت گرمای بدنه موتور و به دنبال آن دمای روغن موتور افزایش می یابد و روغن کاری قطعات داخل موتور به خوبی انجام نمی شود و نتیجتاً فرسایش قطعات موتور را به همراه خواهد داشت. (دمای روغن موتور بسیار مهم می باشد. در بعضی اتومبیل ها رادیاتور مخصوص روغن تعبیه گردیده که دمای روغن کنترل می شود).

    - همچنین گرفتگی لوله های رادیاتور آب باعث کاهش عملکرد رادیاتور و کاهش حجم آب در گردش گردیده و نتیجتاً باعث جوش آوردن آب می شود.

    - باتری اتومبیل : با توجه به اطلاعات ذکر شده، استفاده از آب مقطر مَه آب بدون املاح تأثیر بسزایی جهت عمر باتری و عملکرد آن دارد.

     چندی پیش سوالی مبنی براینکه “آیا باید آب مقطر مصرف کرد” دریافت کردم. پاسخ به این سوال نیازمند بررسی همه جانبه روشهای مختلف پرداختن آب است. برای از بین بردن آلودگیهای مختلف بخصوص آلودگیهای شیمیایی ناشی از تصفیه آب لوله کشی و اضافات شیمیایی صنعتی و کشاورزی و امثالهم می باشد. و برنامه دارم که در مقاله ای جداگانه به آن بپردازم هر چند باور دارم که هیچکس بطور مطلق جواب کاملی برای این سوال ندارد. بسیاری از افرادی که از روش درمان طبیعی پیروی می کنند و دسترسی به آب چشمه های پاک کوهستانی ندارند مصرف آب مقطر را توصیه می کنند. در تمام مراکز روزه آب در دنیا نیز از آب مقطر برای آشامیدن و تجویز به روزه داران استفاده می کنند.
    البته به نظر میرسد که این مدعا که تقطیر آب بهترین روش زدودن مواد شیمیایی است درست بوده و آب مقطر به میزان بسیار بالایی فاقد آلودگیهای شیمایی می باشد. هر چند اخیرا سوالاتی در مورد کیفیت آب مقطر و عمل آن در بدن مطرح شده. این سوالات از این قبیلند که پروسه تقطیر آب همچنین باعث از بین بردن تمام مواد معدنی موجود در آب شده و آنرا به آبی “به اصطلاح مرده” تبدیل می کند که در حقیقت مصرف آن باعث استخراج مواد معدنی موجود در بدن می گردد. همچنین برخی بدرستی باور دارند که پروسه طبیعی تقطیر آب در طبیعت با پروسه “مصنوعی” آن توسط دستگاههای تقطیر که آب را جوش آورده و سپس بخار را سرد می کنند تفاوت داشته کیفیت آب مقطر “مصنوعی” را مورد سوال قرار می دهند.
    من شخصا هنوز جواب درستی برای هیچ یک از این ادعاها پیدا نکرده ام. در نتیجه پاسخ قانع کننده ای برای هیچیک از این “ایرادات” و همچنین صحت و سقم آنها ندارم و ممنون خواهم شده اگر افرادی که در این زمینه صاحبنظر هستند و اطلاعات بیشتری دارند معلومات خود را با ما قسمت کنند.
    باید اضافه کنم که من خودم هنوز باور دارم که آب مقطر خالص ترین آب از نظر مواد زائد شیمیایی می باشد. من تا این زمان آب مقطر مصرف می کنم. یعنی یک دستگاه تقطیر آب در خانه دارم و برای تهیه آب آشامیدنی روزمره از آن استفاده می کنم.
    روش خوب دیگری که Reverse osmosis خوانده میشود همچنین برای زدودن مواد زائد شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرد که روشی قابل اعتماد است. هرچند اشکال آن این است که با هدر رفتن مقدار زیادی از آب همراه بوده مثلا برای تهیه یک لیتر آب یک لیتر هم هدر میدهد. این مسئله باعث شده که من شخصا تا بامروز به روش تقطیر آب پای بند باشم. امیدوارم این اندک کمکی به روشن تر شدن مطلب کرده باشد.

     
     




:: برچسب‌ها: آب مقطر ,
:: بازدید از این مطلب : 4783
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 11 بهمن 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: